Min Barsel

Spørg jordemoderen, barselsregler, aktikler, graviditetskalender og meget mere
Du er her:min barsel»Artikler»Tips og ideer»Vejen til en sund graviditet - kosttilskud og bevægelse

Vejen til en sund graviditet - kosttilskud og bevægelse

Skrevet af 
annonce billede

En graviditet kan være en stor belastning for en kvindes krop. At være gravid og bære et barn i livmoderen kræver megen styrke og energi, og man bruger faktisk kroppens organisme på en helt anden måde. Selvom at graviditet ikke er en sygdom, så kan det til tider føles sådan, da kroppen gennemgår et enormt pres idet den skal producere et helt nyt menneske.

Men hvordan undgår man egentlig at føle sig syg under graviditeten? Og hvordan styrker man både sin egen og sit kommende barns helbred?

Kosttilskud skal der til

Generelt er der mange mennesker både her i landet og i resten af verden, der til dagligt ikke får alle de mineraler og vitaminer som kroppen efterspørger. En ensformig kost kan blandt andet betyde at vi ikke når hele paletten rundt, når det kommer til næring. Spiser vi ikke varieret nok, så får kroppen ikke alle de næringsstoffer den har brug for, og så kan vi ende med at blive syge eller svagelige.

Både mænd og kvinder i Danmark får generelt ikke nok jern til daglig, som er særdeles vigtig for organismens overlevelse. Når man er gravid, har man især brug for jern, da det er en vigtig bestanddel i produktionen af blod i kroppen.

Som gravid kvinde skal man producere mere blod end normalt, og har man mangel på jern, så kan det give symptomer som hovedpine og træthed. Både under og efter graviditeten er det derfor vigtigt at man indtager nok jern gennem kosttilskud, så man ikke får blodmangel.

Derudover kan det være en god idé at få folinsyre, D-vitamin og kalk gennem kosttilskud til gravide, hvis man enten planlægger at blive gravid eller er det. Kroppen er på ekstra arbejde under en graviditet, og den bruger automatisk flere næringsstoffer end normalt, så det er sjældent nok at fortsætte med den kost og ernæring som man tidligere har været vant til.

Hold dine muskler og led i gang

Det er ingen hemmelighed at langt størstedelen af alle gravide kvinder tager på i vægt under deres graviditet. Først og fremmest tager man jo den vægt på som babyen, livmoderen, det ekstra blod og moderkagen vejer. Men man tager også tit på i fedt, hvilket er særdeles normalt.

Det kræver meget energi at være gravid, og derfor er det ofte ikke skadeligt, hvis man får lidt ekstra fedt på sidebenene. Men den forøgede vægt er også en stor byrde for led og muskler, så man bør til enhver tid holde øje med at vægtforøgelsen ikke tager overhånd.

Der er intet i vejen for at dyrke motion og holde sig i gang, hvis ens graviditet forløber normalt. De ekstra kilo betyder netop at musklerne skal stimuleres, så de ikke bliver slappe forud for en fødsel. Det handler nemlig om at holde sig stærk og arbejde med ens personlige udholdenhed forud for en krævende fødsel.

Gennemgår man en svær graviditet, hvor løb, fitnesscenter og roning er udelukket, så kan man i stedet overveje en mere rolig træning som yoga, let gang eller svømning.

En sund graviditet giver et mentalt velvære

Med en sund krop følger et sundt sind. Den samme påstand kan bruge si forbindelse med en graviditet.

Føler man sig sund under ens graviditet og ved man at man får de rigtige næringsstoffer og den rigtige motion, så vil det automatisk nedsætte ens bekymringer og påvirke ens mentale velvære i en positiv retning.

Hormonerne er på spil under en graviditet, og det kan ofte medføre uhensigtsmæssig bekymring. Men har man styr på sit fysiske velvære, så vil det i høj grad have en indvirkning på hvordan man anskuer og håndterer resten af tilværelsen.

Skrevet af