Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Log på

Log ind til din KLUB-MB konto

Brugernavn *
Kodeord *
Husk Mig

5 ting der virker, så du ikke vælter i ferie-stress

Skrevet af 
Når tiden nærmer sig, og du kan se frem til ferie, så er det som oftest virkeligt tiltrængt med en pause fra et hverdagsliv med hente/bringe, arbejdsliv, vasketøj, snotnæser, madpakker… ja alt, hvad en hverdag med småfolk i huset kræver af rutiner og struktur. 

Ahh… en hel ferie med afslapning, hygge, børn der leger og enes, selv finder på, baby der sover natten igennem, børn der IKKE keder sig, voksne der griner og samarbejder.... hvor du kan smide benene op og slappe af... og ikke mindst få sovet ud (hvilket nok er yderst tiltrængt, hvis I har en baby i huset, ik?!) 

Måske ikke lige helt det drømmescenarie, du tænker, er realistisk hjemme hos dig? Du drømmer måske allermest om at holde fri bare sådan kun sammen med dig selv? 

Hvis du har det som ovenfor beskrevet, så er der 5 gode råd i dette indlæg om, hvordan du skaber en ferie med plads til dig OG dine børn på samme tid. 
 

5 ting, der virker, så du ikke vælter i stress

1. Justér dine forventninger: 

Dette er det allermest væsentlige for, at ferien kan blive afstressende for dig. 

Hvis du forventer, at du/I kan nå at rydde loftet for hengemte ting, gøre hovedrent, få organiseret alle tøjskabe (fordi det vælter ud hver gang, døren åbnes) og samtidigt have børn, der aktiverer sig selv, så I kan ordne alt muligt.... ja, så er jeg ked af at sige det, men så sætter du dig selv op til en gevaldig skuffelse...

Så find ud af, hvad det vigtigste for dig i den kommende ferie er: hvis det er at få ordnet noget, hvordan kan det så lade sig gøre rent praktisk? 

- Hvor meget vil du nå? 
- Er der ting, der sagtens kan vente?  

Det kan også være, at dine forventninger går på noget a la: "Nu skal vi endeligt være sammen som en familie og virkeligt bare hygge og nyde livet sammen! Bare gøre det vi har lyst til...".

Hvis du har det på den måde, så tror jeg, at du kan hjælpe dig selv og din familie ved at give jer et par dage til at "finde hinanden". 

Vi er jo generelt i Danmark ikke vant til at have en hverdag sammen. Faktisk bruger vi det meste af vores "gode timer" hver for sig.

I min optik er det ikke så underligt, at ferietid for nogle er en uvant situation, som kræver, at vi finder os til rette sammen. 

I ferien bliver alle vores ukonstruktive mønstre forstørrede og forstærkede, simpelthen fordi vi har mere tid sammen. 

Vi har ikke hverdagens trummerum til at "redde os"... tiden sammen kan være intens, fordi vi ikke bare kan trække stikket og tage på arbejde.

Så derfor: 
Justér først og fremmest dine egne forventninger til ferien.

Forsøg at giv dig selv og hinanden plads og rum til at finde hinanden i feriens rammer. Det kræver en gensidig forventningsafstemning og en masse tålmodighed! 
 

2. Lav en forventningsafstemning med din partner

"Jamen, jeg troede da, at..."
Hvis du hører dig selv eller din partner udtale disse ord, så er det muligvis, fordi I trænger til at gøre jeres respektive forventninger endnu mere tydelige. 

Det er så super nemt at komme til at antage at vi ved, hvad hinanden tænker, men prøv lige at tænkt tilbage på den seneste konflikt, du havde med din partner.

Jeg gætter på, at den med 80% sandsynlighed bundede i en misforståelse af den ene eller anden art. Har jeg ret?  

Faktisk er det meget nemt at komme til at glemme at spørge direkte om, hvad den anden tænker, især når du snart ikke kan holde øjnene åbne af bare rtæthed. Vi laver ofte vore egne slutninger. 

Derfor: 
Tag en snak, hvor I sætter jeg ned sammen og får vendt, hvad I hver især forventer jer af ferien. Brug gerne god tid på dette, så I er forberedte sammen og på den måde kan gøre et aktivt forsøg på at undgå misforståelser. 

 
3. Læg en realistisk plan sammen

Når I så har klarlagt jeres forventninger, så bliver det så meget nemmere at lave en plan for, hvordan jeres ferie skal bruges. 
Skal der være program hver dag?
Skal I have mange gæster? 
Hvilke opgaver skal I have lavet i hjemmet? 
Hvor meget skærmtid skal der være hver dag (både for børn og voksne)? 
Hvor meget alenetid har I hver især brug for? 

Der er rigtigt mange børn (og voksne?!), der har stor glæde af at få strukturen foræret ved at have en plan, de kan kigge på. Det behøver ikke være noget fancy og kompliceret. Et A4 ark med stregtegninger kan sagtens fungere!

Struktur skaber forudsigelighed og dermed tryghed. 

Derfor:
Lav en nem og overskuelig plan og hæng den et sted, hvor alle i familien kan se den. Brug planen aktivt hele ferien igennem. I kan f.eks. gennemgå dagens program hver morgen! 

 
4. Skab rum og tid til pausetid hver dag i ferien

Når vi er "på" en hel dag, kan vi opleve, at vi, som dagen går, kommer mere og mere i energi-underskud. 

Hvis du gerne vil undgå at flippe skråt ved aftenstid (fordi du bare trænger til ro/pause/alenetid/voksentid), når dit barn ikke lægger sig til at sove med det samme, så sørg for at give dig selv pauser i løbet af dagen. 

Ideer til pause kan være en gåtur, en kop kaffe, imens børnene ser en film, et langt bad, at sidde i en stol med benene oppe og kigge på, at børnene leger... find selv på flere. 

Det essentielle er, at du gør noget, som er lig med pause for dig... Ja, for nogle kan det at lægge tøj sammen virke afstressende! 

Pausetid er godt at indføre, både for dig selv, men også for dine børn. De ser, at du har behov, som skal opfyldes, og de lærer med tiden, at de faktisk kan aktivere sig selv. 

Hvis dine børn endnu ikke er så gode til at underholde sig selv, så start med en kort pause og giv valgmulighed imellem 2 pauseaktiviteter, f.eks. lydbog imens der tegnes eller bygge noget bestemt i Lego.... vær kreativ og hold fast i dit behov for en pause.

På den måde lærer du dine børn at udholde at vente (spædbørn kan ikke vente, men jo ældre dit barn er jo bedre kan det øve sig på at vente!) 
 
Derfor: 
Husk at tage pauser igennem dagen. Sæt det gerne på planen, så alle i familien ved, at nu er det pausetid. Overhold jeres aftale om at tage en slapper, også selvom vaskemaskinen bipper, fordi den er færdig! 


5. Kom ud i naturen sammen

Forskning peger på, at det at opholde sig i naturen i sig selv har en afstressende effekt. 

Du kender det sikkert godt: hvis hele dagen bliver brugt indenfor, så kommer der nemt en tung luft af korte lunter og konflikter. 

At komme ud og få frisk luft klarer mange ting.

Der er højere til loftet med mere plads til alle. Og I skaber en sammenhørighedsfølelse, fordi I gør noget sammen. I får brændt ophobet krudt af og får bagefter mere ro i kroppen. 

En ide kan være at omformulere "vi skal ud at gå en tur" til "kom vi skal ud at se, om vi kan finde nogle dyrespor i skoven", tag en kikkert og en blok med og kig på fugle eller andre kreative påhit.

Hjemme hos os leder vi altid efter sten med hul i. Det plejer at være en god motivationsfaktor, især fordi far har fundet på, at der er is, når der bliver fundet sten med hul i..... (OBS: vi er nu gået over til hjemmelavede yoghurt-is!).  

Børn vil som regel gerne sige ja til noget sjovt, der fanger deres opmærksomhed og giver mening. 

Derfor:
Sørg for frisk luft hver dag. Det behøver ikke være noget ekstremt, men bliv som mor og far enige om at gå ud.
Udforsk det område I bor i og skab en spændende fortælling omkring turen.
Tag gerne en snack med, så der er noget at se frem til, når de små ben er ved at gå sukkerkolde. 

Med ønsket om en ferie med plads til alle... også DIG (så du ikke ender med at trænge til ferie, når ferien er slut!)

 

Anne Halkjær

Indlægget er skrevet af autoriseret relations- og børnepsykolog Anne Halkjær, der driver firmaet: Medhinanden.dk, hvor omdrejningspunktet er at skabe sunde og langtidsholdbare relationer, der giver sindsro, glæde og nærhed.

Anne har særligt fokus på mødres relation til sig selv, og hvordan man kan bryde ud af den negative selvforstærkende cirkel af skæld ud, dårlig samvittighed, usikkerhed og selvkritik.

Ud over dette har Anne også særligt fokus på forældres relation til deres børn: hun bidrager med mere effektiv metoder til bedre konflikthåndtering i børnefamilien via forældrerådgivning, workshops og foredrag.

 Du finder Anne på Facebook: Børn der trives og på Instagram: psykologannehalkjaer

På hjemmeside-adressen herunder kan du læse mere, om de værdier Anne arbejder ud fra.

 

Hjemmeside: medhinanden.dk/boernepsykolog-i-ry-midtjylland/
(C) Min-Barsel.dk | Annoncør: We Digitize
facebook pixel
Cron Job Starts