Ny forskning fra Aarhus Universitet viser, at børn der har gået i børnehave i stedet for at blive passet hjemme, får højere karakterer til folkeskolens afgangseksamen.
Danske unge, der som børn har gået i børnehave i stedet for at blive passet hjemme, får et højere karaktergennemsnit til folkeskolens afgangseksamen. Det viser ny forskning fra Aarhus Universitet, som har undersøgt udviklingen for 125.000 danske børn født i årene 1987 til 1992 skriver Kristeligt Dagblad.
Resultaterne viser overraskende nok, at børn af mødre, som har arbejdet fuld tid de første tre år efter barslen, faktisk har et 2,2 procent højere gennemsnit end børn af hjemmegående mødre.
I undersøgelserne er der taget højde for faktorer, der påvirker børnenes evner i skolen, så som forældrenes uddannelsesniveau, indkomst og etniske og sundhedsmæssige faktorer. Forskergruppen har hentet deres tal fra Danmarks Statistik og undersøgelsen beror på 125.000 danske børn født i årene 1987 til 1992.
Per Schultz Jørgensen, der er familieforsker og tidligere formand for Børnerådet, synes at det er tankevækkende at påvirkningen rækker så langt op i årene. Han mener, at man især kan påvirke den negative sociale arv med god kvalitet i daginstitutionerne i forhold til de børn, som får lidt mindre med sig hjemmefra.