Min Barsel
Spørg jordemoderen, barselsregler, aktikler, graviditetskalender og meget mere

Du er her:min barsel»Kost»Mad og drikke når du ammer
 
 

Mad og drikke når du ammer

Skrevet af 

Der er mange meninger om, hvad du ikke må spise, når du ammer, hvis du vil undgå at dit barn får ondt i maven. 

Det er en god idé at gøre sig sine egne erfaringer, for der er forskel på, hvad babyer reagerer overfor. Der er dog nogle fødevarer der ofte går igen, når mødre taler om, hvilke fødevarer der giver deres baby uro. 

 



Det er især: Kål, løg, spinat, druer, jordbær, citrusfrugter, nødder, chokolade, kaffe, cola og rødvin. 

Har du mistanke om, at en eller flere af de fødevarer, du har spist, giver din baby ondt i maven, så prøv at lade være med at spise disse fødevarer i nogle dage.

Hvis din baby bliver roligere, kan du vente et par uger og så forsøge at spise dem igen. Hvis dit barn får ondt i maven igen, så må du lade være med at spise fødevaren.

Har du meget svært ved at skulle opgive f.eks. kaffe eller chokolade helt, kan du begrænse indtaget til et minimum i en periode, og herefter øge mængden efterhånden så din baby stille og roligt tåler lidt større mængder.

 
 
 

Skru op for sundheden

Men tænk altid over at give dit barn sunde næringsstoffer gennem mælken.

Som ammende bør du spise varieret og sundt, spare på sukkeret, spare på det mindre gode fedt og få rigeligt af de gode fedtstoffer (raps, kokosolie, olivenolie, fiskeolie) og slukke tørsten i rigeligt med vand.

Hvis du gerne vil vide endnu mere om amning og få en masse gode råd og tips, anbefaler vi bogen Alt om Amning af Stine Roldgaard & Christina Tatarczuk.

Læs også: Kokosolie når du ammer

 

 



HERUNDER FINDER DU DIN PRIVATE JORDEMODER, DIN DOULA, DIN SCANNINGSKLINIK M.M. - UANSET HVOR DU BOR I DANMARK.

PRIVAT JORDEMODER
DOULA
GRAVIDITETSSCANNING
FØDSELSFORBEREDELSE
EFTER FØDSEL

 
Cron Job Starts