Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Du er her:min barsel»Artikler»Barnets udvikling»Barnet skal om på maven

Barnet skal om på maven

Skrevet af 

Sundhedsstyrelsens anbefaler, at barnet skal ligge på ryggen når det sover, indtil barnet er i stand til selv at vende sig. Det er godt, fordi antallet af vuggedød er faldet drastisk siden disse anbefalinger kom frem.

Men når barnet er vågent skal det ligge mindst muligt på ryggen, og helst slet ikke. Det skal om på maven! 

Dels for at barnet ikke skal få et fladt baghoved og dels fordi den maveliggende stilling er udgangsstilling for alle de bevægelser, der løfter barnet fra liggende til stående. 

Passiv kontra aktiv

I modsætning til rygstillingen, som er passiv, er mavestillingen aktiv, og det er her barnet har mulighed for at begynde at trille og senere kravle og rejse sig op.

At ligge på maven styrker nemlig barnets ryg- og nakkemuskler, og dermed evnen til at bære sin egen vægt i armene og omkring hoften.

Når barnet øver sig i at trille, komme i kravlestilling og senere kravler, træner det ikke bare selvstændighed og styrke, men også krydsmønster og koordination i hele kroppen. Og det vil barnet profitere af resten af livet.

Krydskoordinering har også betydning for vores indlæringsevne og for hvordan vores venstre og højre hjernehalvdel arbejder sammen. 

Hvis barnet ikke lærer krydsbevægelser under kravlestadiet, anbefales det, at man træner med barnet så det mestrer krydsbevægelserne inden barnet begynder i skole.

For mange forældre kan det være lidt af en hurdle at få barnet til at ligge på maven.

Nogle børn bliver aldrig rigtig vilde med at ligge på maven, men man er nød til at finde ud af om eventuelle vanskeligheder bunder i, at man selv synes at det er lidt besværligt at træne mavestilling med barnet?

Hånden på hjertet er det lettere at lægge barnet fra sig så det ligger på ryggen, for man kan jo ikke gå fra et barn der ikke er tryg ved at ligge på maven, og hvis man lige skal have ordnet opvasken eller andet praktisk, eller bare trænger til 5 minutters pause?

Men på den lange bane vinder man ufattelig meget mere ved at investere tid og kræfter i mavestillingen. Og jo tidligere du sætter ind med træningen, desto lettere vil det gå.

Vær nærværende med barnet

Inden du går i gang med træningen bør du være bevidst om, at det i starten kræver alle barnets kræfter at ligge på maven med hovedet løftet, og det kan være decideret ubehageligt for barnet at ligge sådan alene.

Barnet har i allerhøjeste grad brug for dit nærvær for at føle sig trygt og din ros og opmuntring for at mobilisere sine kræfter. Derfor bør du altid være tæt på barnet, indtil barnet har fået mere selvtillid og styrke i ryggen, til at du kan du bevæge dig lidt længere væk.

Måske kan barnet i starten ligge 30-40 sekunder. Hvis I træner dagligt og konsekvent, vil du blive overrasket over hvor hurtigt barnet udvikler sin rygmuskulatur.

Undgå at fremskynde stillinger

Pas på med at fremskynde stillinger som barnet ikke selv behersker.

Undgå f.eks. at stable barnet op med puder i sofaen, på gulvet eller i barnevognen, førend barnet er i stand til at sidde selv. Og undgå også at lade barnet sidde, stå og gå med din hjælp eller ved hjælp af en gåvogn eller hoppegynge.

Barnet vænner sig meget hurtig til at "kunne mere end det egentlig kan", og vil foretrække disse stillinger før kroppen er i stand til at bære belastningen. Et barn der er blevet vænnet til at sidde og stå vil, forståeligt nok, meget nødigt tilbage til mavestillingen.

Øvelser/råd

  • Læg dig altid så barnet har mulighed for at have en god øjenkontakt med dig og signaler at du støtter barnet.  

  • Sørg for at udfordre barnet mest når barnet er frisk og udhvilet. Og stop altid mens legen stadig er god. Start allerede med det nyfødte barn hvor det ligger på maven på mors eller fars bryst. 

  • Gør det til en vane at vende barnet om på maven hver gang det ligger på puslebordet.  

  • Mange spædbørn kan rigtig godt lide at blive båret på maven, således, at det ligger på maven på mors eller fars underarm. Det er de samme gode rygmuskler barnet træner, så udnyt det hvis barnet synes om det. (Skift side så barnet ikke bliver skæv i kroppen)

  • Gør det til en vane som udgangspunkt altid at lægge barnet fra dig på maven. Men husk; det er meget vigtigt i starten, at du ikke bare lægger barnet fra dig og går. 

  • Hvis du har et aktivitetstæppe til barnet brug det primært til at barnet kan ligge på maven på det. En god start kan fx. være et dreje og legetæppe, hvor barnet hurtigt bliver interesseret i de flotte farver og aktiviteter på tæppet. 

  • Når dit barn ligger på gulvet, kan du i starten prøve at lægge en sammenfoldet ble under barnets brystkasse, så det løftes en smule. Det gør det nemmere for dit barn at se op, mens det stadig træner ryggen. Kig evt. på noget legetøj sammen.
     
  • Når dit barn er blevet lidt modigere; læg barnet på dine samlede underben med hovedet og skuldre og arme ud over dine knæ, og "flyv" en tur med barnet, mens du holder om det under barnets arme og med hænderne på barnets ryg. Du kan udfordrer barnet ved at bevæge dine ben langsomt ud til siderne og tilbage og frem. Her vil du kunne mærke på barnets rygmuskler, at barnet arbejder aktivt med. Når balancen er mere sikker, kan du holde barnet i hænderne. Du vil der opleve, at barnet efterhånden vil stemme fra i dine hænder, hvilket betyder at ryg, skulder og armmusklerne arbejder godt med. 

  • På sigt kan du evt anskaffe i en balancebold/pilatesbold. Læg barnet på bolden på maven mens du holder fat under armene og brystet på det, gerne hvor du sidder ned i øjenhøjde foran barnet. Sørg for holde hovedet helt tæt på dit barn, så barnet kan se dit blik og høre din opmuntrende stemme. Det er en udfordrende øvelse for barnets ryg og dets balance men også dets tillid til dig, så gå forsigtigt frem, så du ikke overskrider barnets grænse.

(C) Min-Barsel.dk | Annoncør: We Digitize