Min Barsel
Spørg jordemoderen, barselsregler, aktikler, graviditetskalender og meget mere

Du er her:min barsel»Sundhed»Bækkenløsning
 
 

Bækkenløsning

Skrevet af 

Man kan sige, at alle gravide får bækkenløsning i større eller mindre grad, da det er en naturlig del af graviditetsforløbet at bækkenets ledbånd blødgøres, så bækkenet bliver eftergiveligt og man kan føde.

Men bækkenløsningen giver nogle gravide alvorlige smerter. Overstrakte ledbånd og overbelastede muskler kan medføre, at bækkenets knogler kommer til at sidde så forskudt i forhold til hinanden, at bækkenet føles forstuvet, hvilket gør, at det er smertefuldt at bevæge sig.

 

Hvordan føles bækkenløsning

Smerterne kan føles meget forskelligt fra kvinde til kvinde og kan for den enkelte gravide også veksle fra dag til dag.

Smerterne vil centrere sig i området omkring lænden, halebenet og ballerne, og i området omkring symfysen, underlivet og lysken. Det kan giver strålesmerter langt ned i benene og give en følelse af, at benene sover. 

Bækkenløsning forekommer oftest i slutningen af graviditeten.

Har du haft bækkenløsning i en tidligere graviditet, er der sansynlighed for at du får det igen.

Omkring 98,5% af de kvinder der har symptomer på bækkenløsning under graviditeten bliver raske igen.

 
 

Tag imod aflastning 

Hvis du har en alvorlig bækkenløsning, får du brug for megen aflastning og ekstra hvile. Tag imod al den hjælp du kan få. Hele familien bliver påvirket af situationen, når arbejdsfordelingen omfordeles, men det er vigtigt, at du lytter til din krops signaler og samtidig ikke mister modet.

Det kan også blive nødvendig med hjemmehjælp og hjælpemidler til at lette dagligdagen. Det kan være alt lige fra støttebælte til kørestol. Måske skal du have en deltids- eller fuldtidssygemelding fra dit arbejde.


Bækkenløsning og fysioterapi

Nogle gravide har glæde af at gå til fysioterapi, og der er her en mulighed for at bækken- og hofteledene kan stabiliseres ved blid manipulation. Fysioterapeuten kan også give dig øvelser til træning af bækken, ryg og mave.

I det daglige skal du minimere de bevægelser, som udløser smerterne. Undgå vrid i kroppen, og undgå at sidde med benene over kors. Undgå ligeledes at løfte tunge ting, og undgå foroverbøjede stillinger, som ved f.eks gulvvask og støvsugning.

 
 

Efter fødslen

Det er også vigtigt at tage hensyn til bækkenløsningen efter fødslen. Der kan gå flere måneder, før bækkenleddene er faldet så meget til ro, at du kan begynde at genoptræne din krop ud over de instruktioner, du har fået fra læge, jordemoder og sundhedsplejerske.

 

 

Cron Job Starts