Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Du er her:min barsel»Artikler»Sundhed»Åreknuder under graviditeten

Åreknuder under graviditeten

Skrevet af 

Omkring en tredjedel af alle kvinder udvikler åreknuder eller forstørrede årer under graviditeten. Typisk vil åreknuderne opstå på læggene men kan også forekomme i lysken, på lårene, eller omkring skamlæberne eller som hæmorider. Åreknuder er udposninger på de overfladiske blodårer. De opstår, når venernes "klapper" ikke kan lukke helt tæt på grund af slid eller øget belastning.

Gravide kvinder er udsatte, da den voksende livmoder øger trykket på de store vener i bughulen som samler blodet fra benene. Samtidig er den generelle vægtøgning en belastning i sig selv.

Åreknuder er oftest et kosmetisk problem, men hos de fleste aftager eller forsvinder åreknuderne mellem 3-6 måneder efter fødslen.

Du kan forebygge åreknuder

Tendens til åreknuder er arvelig, og betragtes da som en venesygdom som sikkert vil opstå før eller siden. Men du kan gøre meget for at forebygge åreknuder og også hindre, at de bliver værre hvis de allerede er opstået.

  • Den mest effektive forebyggelse af åreknuder, er at opretholde en god grundform gennem din graviditet.

  • Dagligt motion, som gå-, cykel- og svømmeture er godt, da brug af lægmuskulaturen presser blodet tilbage op mod hjertet.

  • Undgå at stå stille i lang tid af gangen. Hvis du f.eks. står og skræller kartofler, så bevæg dig. Vip op og ned på tæerne, læg skiftevis benene op på køkkenbordet eller sæt dig ned og læg benene op på en stol.

  • Hvis du omvendt sidder meget ned, f.eks. hvis du arbejder på kontor, så rejs dig hyppigt og gå lidt rundt, op og ned på tærene. Når du sidder kan du skifte stilling hyppigt og måske tage benene lidt op.

  • Generelt bør du aflaste blodtrykket i dine ben ved at få benene op så ofte som muligt, helst op over hjertehøjde.

  • Lav venepumpeøvelser så tit du kan. Det gør underværker for belastede blodårer, og du kan se effekten med det samme.

  • Venepumpeøvelse 1: Læg dig i sengen, i sofaen, på gulvet, i haven, - hvor som helst og stræk benene i vejret. Hold benene i ro men bevæg fødderne rundt i cirkler. Først den ene vej, så den anden. Bliv ved et par minutter. Det er faktisk ret hårdt, men meget effektivt.

  • Venepumpeøvelse 2: Læg dig i sengen, i sofaen, på gulvet, i haven, - hvor som helst og stræk benene i vejret. Hold benene i ro men flex med fødderne, hvor du skiftevis peger tæerne mod loftet og ned mod dig selv. Bliv ved et par minutter. Ligesom den anden øvelse er denne øvelse meget effektiv. Lav de to øvelser 2-3 gange dagligt.

  • Du kan med fordel anvende støttestrømper, specielt i den sidste halvdel af graviditeten. De skal bruges fra morgen til aften og er et effektiv supplement til ovenstående. Støttestrømper fåes i mange forskellige udgaver og farver. De fåes som knæstrømper og som almindelige tætte strømpebukser med plads til maven.

Skulle dine åreknuder ikke forsvinde, og er du meget generet af dem, kan du tale med din læge om det. Mange læger ser ingen grund til behandling, da generne som nævnt primært er af kosmetisk art. Men det er muligt at gøre noget ved åreknuder ved et mindre kirurgisk indgreb. Dog er der ingen garanti for at de ikke kommer igen.

 

 

(C) Min-Barsel.dk | Annoncør: We Digitize