Min Barsel

Spørg jordemoderen, barselsregler, aktikler, graviditetskalender og meget mere
Du er her:min barsel»Artikler»Kost»Kosttilskud under graviditet og amning

Kosttilskud under graviditet og amning

Skrevet af 

Når du er gravid og når du ammer, er dit behov for mineraler og vitaminer større end normalt. Især jern, D-Vitamin og folsyre er vigtige.

Sørg for at du får  jern, D-Vitamin og folsyre nok under graviditeten. A-vitamin er til gengæld noget du skal holde lidt igen med, da for meget A-vitamin kan skade fosteret, især indenfor de første 12 uger.  

 

Det anbefales at gravide skal tage tilskud af:

  • Folsyre
  • D-vitamin
  • Jern
  • evt kalk
  • gerne zink

Du kan kan tage folsyre og D-vitamin som separat kosttilskud eller ved at indtage en multivitamin/mineralpille (f.eks Baby Me Now, GraVitamin, eller lignende, der er beregnet til gravide) Udover de anbefalede mængder af folsyre og D-vitamin, indeholder multivitamin/mineralpiller til gravide også mindre mængder A-vitamin. Jern tages separat som tilskud, i pille- eller dråbeform.

 
 

Det er vigtigt du ikke overskrider de anbefalede doser.

 

Folsyre

Det anbefales at tage 400 mikrogram folsyre hver dag fra du planlægger graviditeten og 12 uger ind i graviditeten.

Folsyre mindsker risikoen for, at barnet fødes med den sjældne lidelse neuralrørsdefekt. Det kan give misdannelser i hjernen, kraniet og rygmarven (f.eks rygmarvsbrok), og kan resultere i både mindre og svære handicaps. 
 

D-vitamin

Det anbefales at man tager 10 mikrogram dagligt fra start til slut af graviditeten
D-vitamin hjælper på barnets vækst og udvikling af knoglerne, og behovet kan være svært at få dækket igennem maden. 
 

Jern

Fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten, anbefales det at man dagligt tager 40-50 mg. jern. Pga. optagelsen og udnyttelsen er det bedst af indtage jerntilskuddet imellem måltiderne, evt sammen med frugt- eller grøntsagsjuice. Når den lille vokser inde i maven, stiger behovet for jern, og er meget vigtig for at danne røde blodlegemer og har betydning for centralnervesystemet. Du kan f.eks bruge GraviJern
 

Kalcium

Det anbefales at gravide evt. kan indtage 500 mg calcium, f.eks Calcium-Sandoz 500mg. Kalcium er vigtigt for opbygning af knoglerne. Sørg for at få masser af bladgrønt. Feks. er spinat mange gange rigere på kalcium end f.eks mælkeprodukter. 
 

Zink

Sundhedsstyrelsen er ikke nået til at anbefale zink, men flere eksperter anbefaler ekstra zinktilskud under graviditet og så længe der ammes. Du kan evt. tage en zinktest som indikerer om du er i underskud, men de fleste danskere er i underskud med zink.
 
Anbefalingerne på zink ligger på 20-25 mg dagligt. Når du ammer, er dit daglige zinktab dobbelt så stort som hvis du ikke ammede. Zink er gavnlig for mælkemængden, ømme brystvorter, generel trivsel og også god i forhold til at forebygge fødselsdepression og spontan abort. 

Jern og zink må ikke indtages på samme tid, da de hæmmer hinandens optagelse, men zink er god at tage om aftenen. Brug evt. Pureviva Zink med 22 mg zink og B6 vitaminer.

Omega 3 fra fisk

Utallige undersøgelser kan dokumentere Omega3's mange sundhedsfremmende egenskaber for både dig og din baby. Først og fremmest nedsætter omega 3 i særlig grad risikoen for sygdomme som skyldes betændelse og inflamation. Det kan f. eks. være sygdomme som astma, tarmbetændelse, eksem, depression, demens og kræft.

Fiskeolie kan også sænke blodtrykket i væsentlig grad, fordi omega-3 udvider blodkarrene og dæmper betændelse.

 
 
Omega-3 er også med til at stabilisere hjerterytmen og reducere fedtindholdet i blodet. Omega 3-fedtsyrerne indgår i opbygningen af alle kroppens celler, og er specielt nødvendige i nerveceller og i øvrigt har stor betydning for hjernens kemiske forhold. Omega-3-fedtsyrerne har en meget positiv indflydelse på hjernens produktion af lykkehormonet serotonin. De gyldne dråber har også vist sig at have en meget positiv indflydelse på stress, dels fordi blodets indhold af langtidsstresshormonet kortisol falder markant når du indtager fiskeolie. 

Fiskeolie er inflammationshæmmende og derfor er dråberne guld værd for mennesker der døjer med ømme led, eksem, astma, nældefeber eller gigtsygdomme.  

Er du gravid, er der selvfølgelig den samme bonus til din baby, hvis du spiser fiskeolie eller fisk.

Men udover ovenstående fordele er omega-3 nødvendigt for at opbygge din babys hjerne. Det skyldes sandsynligvis at 20% af hjernens fedtstoffer allerede består af DHA som er en Omega-3 fedtsyre.Forskning viser desuden at det især de områder i hjernen der vedrører hukommelse og humør der styrkes af fiskeolie. 

Udover, at styrke hjernen viser forskning også, at indtag af fiskeolie fremmer barnets intelligens og nedsætter risiko for astman og allergi med helt op til 30 procent. 

Vær opmærksom på, at hvis du er gravid er der visse af de større rovfisk som du bør undgå at spise,- eller spise i begrænset omfang, da de kan indeholde for store mængder tungmetaller.

Fiskeolie kan du få i mange varianter, flydende eller i kapsler, med forskelligt indhold af fedtsyrerne, alt efter hvordan olien er fremstillet.

Kig efter olie, der er fremstillet af mindre fisk (giver færre tungmetaller)Vælg feks tilskud fra Nordic Naturals, som pt er de reneste på markedet, og som er renset for tungmetaller.   

 

 

 

 
Skrevet af