Du er her:min barsel»Nyheder»Institionsbørn bruger mere tid foran iPads
tirsdag, 18 juni 2013

Institionsbørn bruger mere tid foran iPads

Skrevet af 

Institutionsbørn bruger mere og mere tid med iPads og andre elektroniske apperater, viser en ny undersøgelse foretaget af Ritzaus Bureau. Flere pædagoger oplever samtidig et indirekte pres fra politikere, om at få mere læring og faglighed ind i institutionerne; f.eks. at lære børnene bogstaver ved hjælp af iPads.

Anders Skriver Jensen, der er forsker i indlæring og didaktik ved Aarhus Universitet, advarer i mod, at arbejdet i institutionerne bliver for målbaseret. Det er heller ikke hensigtsmæssigt, at børn sidder for sig selv med en iPad. Det der skal til, er en aktiv og nærværende voksen. "Hvis der er sådan en, og der er et meningsfuldt indhold på spil, kan en tablet eller en computer sagtens være en del af hverdagen på stuen", siger Anders Skriver Jensen

En undersøgelse fra Ugebrevet A4 hvor 487 daginstitutionsledere fra hele landet deltog, viste at 3 ud af 4 institutionsledere vurderede, at børns adgang til it i institutionerne er steget gennem de seneste fem år.