Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Du er her:min barsel»Kost»Et måltid der hitter blandt de helt små

Et måltid der hitter blandt de helt små

Skrevet af 
For at styrke dit barns sundhed, skal den mad barnet spiser give et stabilt blodsukker og være fyldt med forskellige vitaminer, mineraler og gode fedtstoffer. Læs hvordan I får en god start på dagen, med dette morgenmadstip der hitter hos de yngste. 

En sund og god kost der giver et stabilt blodsukker opnår I ved at spise groft og proteinrigt samt supplerer med nogle gode fedtstoffer til måltiderne. Samt at spise varieret. De to vigtigste måltider for det lille barn er faktisk morgenmaden og eftermiddagsmaden. Her kommer et tip til morgenmaden.

Jeg vil gerne dele med dig den morgenmad, der hitter hjemme hos os lige nu. Den er sund og nærende og passer super godt til de kolde måneder.

Sådan gør du

  1. Sæt om aftnen en gryde frem med havregryn, der passer til jeres appetit (og evt. andre gryn/flager, hvis du har f.eks. quinoaflager, amarantfalger, boghvedeflager). Hæld vand i, så det bare lige når til kanten af grynene og sæt låg på og lad det stå til næste morgen.
  2. Om morgenen hælder du mælk eller plantemælk oven i, rører lidt rundt og tænder på svag varme. Så står det lige og bliver varmt og tykt imens du ordner lidt andre morgen-opgaver. Rør lidt indimellem. Når alle er klar til morgenmad, hælder du en stor skefuld op til hver i en dyb tallerken. Og så kommer det vigtige - både for smagen og sundheden.
  3. Nu skal der fyldes oven på af alle mulige lækre ting. Vælg gerne mange fra listen her og find selv på flere:
  • æblestykker
  • bananstykker
  • blåbær
  • almindelig eller ristet kokosmel (tørristet på en pande, til det lige tager farve - kan laves i store portioner og gemmes)
  • hakkede mandler eller andre nødder (kan også hakkes og puttes i et glas til flere dage)
  • en skefuld yoghurt eller Skyr
  • kanel (husk at vælge ægte kanel, så leveren ikke belastes)
  • hampefrø (rig på proteiner og gode fedtstoffer) - kan ind imellem findes i dagligvarebutikker. Jeg har set dem i Netto og Rema
  • kakaonips - se "hampefrø"
  • solsikkekerner - evt. tørristede. 
  • lidt rosiner
  • hvis I er til det: lakridspulver
Tricket er helt klart, at der skal MASSER af fyld på! Det er jo her, der bliver tilsat en masse forskellige vitaminer, mineraler, fedtstoffer (nødder og kerner og kokos) og proteiner (yoghurt, skyr, hampefrø). 

Og det er det, der gør det super lækkert! Mine unger elsker det, og jeg elsker, at de får en fantastisk start på dagen. Rigtig god appetit!

Find flere gode og sunde råd i bogen: Naturligt sunde børn - fåes også som E-bog
Anette Straadt

Forfatteren Anette Straadt er uddannet sygeplejerske og sundhedsplejerske. Hun er mor til tre børn med mere end 14 års professionel erfaring i arbejdet med børn.

Anette Straadt har skrevet fast for magasinet Naturli i mange år og er stifter af firmaet Æblebørn.

 

Hjemmeside: www.æblebørn.dk