Min Barsel

Spørg jordemoderen, barselsregler, aktikler, graviditetskalender og meget mere
Du er her:min barsel»Søvn»Et godt sovehjerte

Et godt sovehjerte

Skrevet af 

Som småbørnsforælder sover man som sine børn, og for mange er det ensbetydende med afbrudt og dårlig søvn. Selvfølgelig vil der være lange perioder, hvor dét at skulle op om natten hører med. Men der er flere ting vi kan gøre for at hjælpe den gode nats søvn på vej.

Hvem elsker ikke at kunne sove lidt ekstra længe og få tanket godt op på søvnkontoen, - og den dejlige følelse af udhvilethed når man vågner efter en god nats søvn?? - Klar til at nyde en ny dag med overskud. Og ikke nok med at det er skønt, så er det også vigtigt for immunforsvaret, for børns vækst, for humøret og meget mere. 

Er en god nats søvn en by i Rusland for dig og din familie? Så vil jeg rigtigt gerne dele et par tip, som har hjulpet rigtigt mange familier til få mere rolig søvn. 

 

Sove-mineralet magnesium

Et af mineralerne i vores krop har stor betydning for søvnen. Både for at kunne falde i søvn og for at sove godt og tungt hele natten. Det er magnesium. Magnesium virker nemlig beroligende både på musklerne og nervesystemet. Og undersøgelser har vist, at et tilskud af magnesium virker styrkede på søvnen. 

Det smarte er, at magnesium optages bedst gennem huden, så man behøver ikke sluge piller eller kapsler eller pulver eller andet. Man kan bare smøre det på huden.

Der findes magnesium-olie, men det har tenden til at svie noget. Så det er jo ikke så optimalt til børn. Heldigvis findes der også magnesium lotion, som ikke svier. Denne indeholder 180 mg magnesium i en teskefuld. Smør dit barn hver aften inden sengetid.

Børn 6-12 mdr.: ½ tsk. Børn under 3 år: ca. 1 tsk. Børn over 3 år: 1-2 tsk. Store børn og voksne: 2-4 tsk. 

 
 

Magnesium ophobes ikke i kroppen, men evt. ekstra magnesium tisses ud. Så med mindre der er nyresygdomme i familien, skal du ikke være bekymret for det.

Magnesium har haft en fantastisk effekt på søvnen for mange familier. Børn, der plejer at bruge timer om at falde i søvn.... som nu sover på 15 minutter. Børn, der plejer at vågne mange gange.... som nu sover roligt hele natten.

Nu vil jeg dele endnu et super-søvn-tip, som rigtigt mange familier har oplevet stor glæde af. Og som kan supplere virkningen af magnesium rigtig godt. 


Et stabilt blodsukker har stor betydning for søvnen!

Når hjernen hele tiden har nem adgang til det brændstof (glukose) i blodet, som den har brug for, så fungerer alle dens funktioner bedst.

Den løber selvfølgelig ikke helt tør, selvom blodsukkeret i kroppen svinger. Vi har bl.a. vores lever til at sørge for, at der hele tiden er nok sukker i blodbanen. Men der er bare mere ro på kroppen, når blodsukkeret ikke svinger unødigt. 

Hvis du gerne vil opleve, at dit barn sover tungt og roligt hele natten, så prøv at give det lidt at spise inden sengetid.

Det skal være et lille måltid, der indeholder noget sundt fedt og/eller protein.

Hvis du gerne vil give søvnen et ekstra skud, så er det også en god idé, at det indeholder fødevarer med tryptofan, da tryptofan er nødvendig for at danne søvn-hormonet melatonin. Græskarkerner er meget rige på tryptofan - og husk at de kan males/kværnes så de også kan bruges til små børn. 

Kanel virker stabiliserende på blodsukkeret, så det er også en god idé at få det puttet ind i måltidet. Husk at vælge "ægte kanel" så det ikke belaster leveren. 

 
 

Ideer til et "sov-godt-måltid" kunne f.eks. være:

  • En lille portion havregrød el. lign. med en god klat økologisk smør eller koldpresset planteolie. Drysset med lidt kanel og kværnede græskarkerner (og evt. andre nødder/frø/kerner). 
  • En lille smoothie af banan, lidt bær, kogte hvide bønner, ½ tsk ægte kanel og en god skefuld koldpresset olie. Evt. med lidt kværnede græskarkerner drysset ovenpå.
  • ½ skive rugbrød med æg og lidt økologisk majonæse
  • Rester fra aftensmaden.
  • Hvis dit barn bliver ammet udelukkende, så kan du som mor tænkte på at holde dit eget blodsukker så stabilt som muligt. Det vil påvirke din ammemælk og dermed dit barn. 

Med et godt "sov-godt-målid" og lidt magnesium lotion er I allerede rigtig godt på vej til en dejlig rolig søvn for hele familien.

Få flere gode råd i bogen Naturligt Sunde Børn 

Læs også hvordan du med Epsom salt kan give dit barn en god nat søvn

 

 
Skrevet af