Min Barsel

Spørg jordemoderen, barselsregler, aktikler, graviditetskalender og meget mere
Du er her:min barsel»Artikler»Kost»Den første mad

Den første mad

Skrevet af 

Barnets første mad er overgangsmad mellem mælkeperioden og den mad som I spiser i familien.

Overgangsmaden ligger typisk i perioden 6-9 måneder, for nogle børn lidt tidligere.

Barnet skal stadig ammes eller gives modermælkserstatning, og det bør være det primære, men barnet har i overgangsperioden naturligvis et behov for stadig større mængder mad, der igennem perioden også bliver mere varieret og mindre findelt.

 

Start forsigtigt op

Du bør starte forsigtigt op, da dit barns mave og tarme langsomt skal vænne sig til en anden kost.

Selvom dit barn er interesseret i mere mad, skal det i starten blot have små smagsprøver; 5-6 tsk. er tilstrækkeligt.

Maden skal de første gange være flydende som en cremet suppe, så dit barn ligesom suger maden fra skeen. Efterhånden som barnet har vænnet sig til den cremede konsistens, gøres maden mere og mere tyktflydende.

 

En stavblender er uundværlig

I danmark har vi tradition for, at barnets første mad er grød, og det kan det sagtens være, men det kan også være lavet på grøntsager.

Anskaf dig en stavblender, sådan én er uundværlig når du selv laver mos.

Start evt. med kartoffel- eller gulerodsmos/suppe. Efterhånden som din baby har vænnet sig til én smag kan du prøve en ny grøntsag og også blande forskellige grøntsager.

 

Undgå nitrat

Der er for så vidt frit slag over grøntsagerne, du bør bare ikke give los for spinat, rødbede, fennikel og selleri, før barnet er godt over de 6 måneder, da disse grøntsager har et højt indhold af nitrat. 

 

Undgå gluten

Når du laver den første vællingegrød bør du bruge mel af  f.eks. ris- majs-, boghvede- eller hirse, som er uden gluten.

Gluten er en slags protein som findes i flere kornsorter, og hvis barnet udsættes for gluten, især før barnet er over 6 måneder, kan det udvikle glutenallergi. Vær opmærksom på, at gluten findes i rigtig mange fødevarer!! Start derfor med en meltype uden gluten, indtil dit barn har vænnet sig til det, og prøv så en ny. Hvis barnet er over 6 måneder kan du meget langsomt øge glutenindholdet i den grød barnet får.

 

Kog frugt til mos

Du kan også koge lidt frugt; pære, æble, abrikos mv., purere det med en stavblender og komme det oven på grøden. 

Sundshedsstyrelsen anbefaler at både grød og mos tilsættes 1 tsk. fedtstof for at barnet kan få dækket sit energibehov. Også her kan du variere mellem forskellige fedttyper; smør og gode olier.

Du kan også tilsætte lidt modermælk eller modermælkserstatning.

Læs også: Jeg kan godt selv - en introduktion til BLW

 

Skrevet af