Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Du er her:min barsel»Tips Og Ideer»Få styr på bækkenbundstræningen med et gratis træningsprogram
 
 

Få styr på bækkenbundstræningen med et gratis træningsprogram

Skrevet af 
annonce billede

Bækkenbundstræning har mange fordele for din krop. Disse øvelser kan forbygge en række problemer i forbindelse med underliv og inkontinens. Og der er ingen undskyldninger for ikke at lave sine knibeøvelser. Disse kræver nemlig minimal anstrengelse og tid.

Hvis du har brug for vejledning til, hvordan du bedst træner din bækkenbund, så læs mere her og få gode råd til den daglige træning. På Knib.dk kan du også finde et gratis træningsprogram, der guider dig igennem øvelserne.

Fordelene ved bækkenbundstræning

Man hører så tit, hvor vigtigt det er at lave sine bækkenbundsøvelser, og det er der faktisk en grund til. Rigtig mange kvinder lider af forskellige variationer af underlivs- og inkontinensproblemer, der ofte kan forbygges eller afhjælpes med disse øvelser.

Dette er nogle af de problemer, som knibeøvelser kan modvirke:

  • Nedsunket underliv
  • Inkontinens
  • Afføringsproblemer
  • Udfordringer ved samleje

Derfor er disse få minutters træning rigtig godt givet ud.

Sådan træner du din bækkenbund

Først er du nødt til at finde ud af, om du kniber korrekt. Dette kan enten gøres ved at teste om du kan knibe urinstrålen over eller du kan mærke efter oppe i skeden, mens du forsøger at knibe. Hvis du kan mærke en muskelsammentrækning omkring din finger eller fingre, så er det lykkes for dig.

Der er mange måder at træne sin bækkenbund på. Her er en simpel træningsguide, der hjælper dig igennem en kort knibesession:

  1. Find en afslappende stilling og tag nogle dybe åndedrag.
  2. Lav en række af hurtige knib, så du aktiverer dit underliv.
  3. Efter en lille pause kan du prøve at knibe i 6. sekunder efterfuldt af en tilsvarende pause. Gentag dette 6 gange.
  4. Til at slutte af med kan du prøve at se, hvor længe du kan knibe sammen.
  5. Slap igen af i dit underliv før du fortsætter dagen.

Denne lille session kan du med fordel lave et par gange om ugen eller dagligt, hvis din krop er vant til det.

Den tager ikke mere end et par minutter, det kræver ikke noget særligt udstyr og kan gøres hvor og når som helst.

Bækkenbundsøvelser kan også gøres med kugler. Disse indsættes i skeden, hvorefter du skal klemme om dem for ikke at tabe dem. Disse kan fås i forskellige størrelser og i forskellig vægt.

Det er en god idé at starte med de bækkenbundskugler, der er lettest at træne med. Så kan du altid købe nogle, der er mindre og tungere, når du er blevet mere øvet.

Bliv guidet igennem øvelserne med et gratis træningsprogram

På knib.dk kan du finde forskellige gratis træningsprogrammer, der guider dig igennem de forskellige former for bækkenbundstræning.

Her kan du både finde videoer, step-by-step guides og illustrerede guides, der kan printes ud. Du kan også finde vejledning til at vælge de rette bækkenbundskugler, hvis du ønsker at bringe disse ind i din daglige eller ugentlige træning.

Når først du har lært at lave dine knibeøvelser, er det en super nem form for træning, som du altid lige kan lave, uanset hvad du ellers er i gang med.