Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Du er her:min barsel»Artikler»Selvudvikling»Find roen på et øjeblik
 

Find roen på et øjeblik

Skrevet af 

Er spændinger, forkortet vejrtrækning og tankemylder noget du oplever ofte? Eller er du kort for hovedet, irriteret og let at slå ud af kurs? - Så kan det være, at mængden af stresshormoner i din krop er for høj.

Hver eneste gang du bliver stresset producerer kroppen stresshormoner. Det er helt fint og er en naturlig proces, som kroppen er designet til at varetage. 

Problemet opstår først, når du oplever stress så ofte, at kroppen ikke kan nå at skille sig af med de allerede eksisterende stresshormoner og derved ophober for stor en mængde i din krop.

Når det sker, vil du begynde at mærke en række symptomer på, at du er stresset.


Af stresssymptomer kan nævnes: 

Hjertebanken, åndenød, forhøjet tissetrang, øget svedtendens, irritation, tankemylder og rastløshed m.fl.

Føler du dig stresset kan du teste dit stressniveau via denne stress-test


Du kan på en nem måde hjælpe dit parasympatiske nervesystem med at få stresshormonerne ud af kroppen og som det bedste kvitterer nervesystemet med, at du bliver mere afspændt rolig og energifyldt. 

Læs også: De fleste mødre er mere stressede end de er klar over.. er du en af dem?


Sådan gør du (læs instruktionen igennem inden du går i gang):

  • Sæt dig på en stol, på gulvet eller stå op. Luk gerne øjnene.
  • Læg højre hånd på maven og venstre hånd på brystkassen. Træk vejret roligt og naturligt 10-15 vejrtrækninger.
  • Bliv herefter mere bevidst om din vejrtrækning ved at tage 10 indåndinger helt ned i maven, så du mærker, at din højre hånd bevæger sig udad på indåndingerne og indad på udåndingerne. Lad brystkassen være stille.
  • Byt nu rundt så maven er stille og brystkassen bevæger sig. Tag 10 indåndinger i brystkassen, så du mærker at brystkassen bevæger sig op og lidt udad.
  • Herefter skaber du bevægelse i både maven og brystkassen ved at trække luften dybt ned i maven, så højre hånd bevæger sig udad og herefter lader du luften stige så også brystkassen og venstre hånd bevæger sig.
  • Sid her 10 vejrtrækninger eller så længe du har lyst til. 
  • Lad altid udåndingerne være lange og rolige

Du kan gentage øvelsen så ofte du har brug for det.

Er du meget anspændt og stresset vil du muligvis synes, at det er svært at sidde og trække vejret dybt end i maven. Giv øvelsen tid, så vil du i løbet af en lille uges tid kunne mærke en forskel. 

Åndedrættet er et værktøj du har med dig hvor som helst du befinder dig og du kan til hver en tid berolige dig selv og dit nervesystem ved at tage nogle dybe vejrtrækninger.

Mine egne favorittidspunkter til dybe vejrtrækninger er når jeg står i kø i Netto og når jeg kører bil.

God fornøjelse, Mie

Læs også: Stresset? Find ro og overskud med disse yogaøvelser



mie fabricius

Mie er indehaver af Yogacentret Yogaoasen i Hillerød, stresscoach, yoga- og meditationslærer, herunder også gravid- og efterfødselsyogalærer.

I Yogaoasen underviser Mie ugentlige yogahold, workshops og forløb. Derudover hjælper hun stressramte af med deres stress med en holistisk tilgang ved bl.a. at inddrage de bedste værktøjer fra Yogaoaens verden.  

Privat er Mie bosiddende i Hillerød med sine tre skønne børn på 5, 10 og 13.

Du kan læse meget mere om Mie her og stille hende spørgsmål om stress, yoga og meditation via hendes brevkasse.




Hjemmeside: www.miefabricius.dk
 
(C) Min-Barsel.dk | Annoncør: We Digitize