Min Barsel

Spørg jordemoderen, barselsregler, aktikler, graviditetskalender og meget mere
Du er her:min barsel»Artikler»Tips og ideer»Vidunderolie, MCT – hvad er det egentlig og er det sundt for graviditet eller amning?

Vidunderolie, MCT – hvad er det egentlig og er det sundt for graviditet eller amning?

Skrevet af 

Der er gode grunde til, at MCT har taget helseverden med storm. MCT (på engelsk Medium Chain Triglycerides) er fedtsyrer, der bl.a. kan hjælpe med vægttab, øge din fysiske udholdenhed og give dig mere mentalt overskud. Men hvad er MCT i bund og grund for en størrelse? Og er det sundt for dig som gravid eller ammende? Og hvordan kan MCT blive en fast del af din hverdag?

Hvad er MCT-olie?
MCT er det forkortede navn for ‘medium-chain triglycerides’, som på dansk kaldes for mellemlange fedtsyrer. Det er en helt særlig type sundt fedtstof, som vi ikke rigtig har i kosten i vores del af verden. Den bedste og mest effektive MCT er C8, da den er utrolig let for vores krop at nedbryde, bruge og fordøje. MCT findes naturligt i kokosnødder, men udgør faktisk kun 7% af den.

Er MCT-olie og kokosolie ikke det samme?
Det korte svar er nej. Kokosolie er også en ganske god kilde til sunde fedtstoffer og har unikke sundhedsfordele, når det kommer til hud og hår. På den anden side har vi MCT-olie, som ofte bruges til at give din energi, booste kroppens naturlige forsvar og give dig mentalt klarhed.


Hvorfor er MCT sundt for os?
Listen over de sundhedsfordele ved indtagelse af MCT er lang. Og det er først inden for nyere tid, at MCT for alvor har sat gang i snakken. Men her er 6 primære grunde til, at du skal overveje at gøre MCT-olie til en fast del af din hverdag. (Alle fordele ved MCT).

MCT2

1. MCT-olie kan hjælpe med ketose: MCT-olie er en naturlig måde at hjælpe dig med til at komme i ketose, som er en metabolisk tilstand, hvor du forbrænder fedt frem for glukose. MCT-olie absorberes super hurtigt, hvilket øger din energi og er en nem måde at øge koncentrationen af ketoner i din krop.
2. MCT-olie booster dit immunforsvar: hvor de andre MCTs let nedbrydes for at give hurtig energi, er laurinsyre, som er i familie med MCT, utrolig god til at bekæmpe bakterier, virus og svamp.
3. MCT-olie kan hjælpe dig med at tabe dig: I forlængelse af evnen til at forbedre ketosen, har MCT-fedtstoffer vist sig at være utroligt gode til at hjælpe med vægttab.

  • Du føler dig hurtigere mæt
  • Det kan øge dit stofskifte
  • Det reducerer omdannelsen af de overskydende kulhydrater til fedtstoffer

Studier har vist, at folk der benyttede MCT olie i bare nogle få uger smed flere kilo, tabte mere vægt rundt om hoften og livet samt kom af med mere af det farlige fedt omkring organerne sammenlignet med dem, der spiste de andre sunde fedtsyrer.

4. MCT-olie kan forbedre din træning: Forskning har vist, at du ved at bruge MCT olie som tilskud sammen med aminosyrer og D-vitamin øger din muskelstyrke.
5. MCT-olie kan hjælpe dig med at balancere dit blodsukker: Undersøgelser har også vist, at MCTs øger kroppens følsomhed over for insulin, som modvirker insulinresistens og de generelle risikofaktorer, der findes i forbindelse med diabetes.
6. MCT-olie kan balancere dit kolesterolniveau: MCTs bidrager til at sænke mængden af den dårlige kolesterol i kroppen samt til at nedbringe cardiometaboliske risikofaktorer, som kan være en hjælpende faktor i at balancere dit kolesterolniveau.

Det lyder alt sammen for godt til at være sandt. Men er MCT-olie god for alle? Vi ved at en sund graviditet er vigtigt for både dig og dit barn. Såå…

Er MCT-olie sund for gravide og ammende?
Der er ikke noget studie, som peger på, at et moderat indtag af MCT-olie udgør nogen risiko for den gravide eller barnet. Vi anbefaler dog, at du altid tager kontakt til din læge, så du sikrer dig, at alle oplysninger om MCT, også gælder dine personlige sundhedsforhold.

Kan du blande MCT med mad og drikke?
Absolut! Kun fantasien sætter grænser for, hvad du kan blande med MCT-olie. Du kan nemt blande MCT i din suppe, smoothie, te eller kaffe, mikse det i din salatdressing eller bruge den til bagning (dog bør olien ikke opvarmes til over 150 grader).

MCT3

Når du begynder med at tage MCT, er det en god idé at starte ud småt og øge mængden gradvist. Hvis du har en følsom mave, skal du starte med at tage en teskefuld, 1 eller 2 gange om dagen.

Hvad skal man kigge efter, når man vælger MCT
MCT af høj kvalitet er et fremragende valg, men desværre er mange MCT-produkter på markedet blandet med unødvendigt fyld.

MCT af høj kvalitet kendetegnes ved følgende:

  • Er lavet på 100% kokosnødder, ikke palmeolie eller en blanding af kokosolie og palmeolie.
  • Indeholder kaprylsyre (C8) og kaprinsyre (C10), ikke laurinsyre (C12), som tager længere tid at forbrænde. Som sagt er C8 kongen af ​​MCT. Derfor er et rent C8-produkt altid at foretrække!
  • Indeholder aldrig majsfiber eller maltodextrin.
  • Indeholder ikke emulgatorer, konserveringsmidler, fortykningsmidler, farvestoffer eller antiklumpningsmidler.
  • Indeholder ikke flydende glukose eller andre tilsætningsstoffer.
  • Er fri for allergener.

Hvor kan MCT-olie købes?
Fitnessguru har udviklet nogle af markedets bedste og reneste MCT-olier (+99% og 100% C8 MCT), som du kan finde her.

MCT4

 

Skrevet af