Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Du er her:min barsel»Artikler»Fødsel»Motion hjælper til en nemmere fødsel

Motion hjælper til en nemmere fødsel

Skrevet af 

Motion er godt, det ved vi alle sammen. At være aktiv både før og efter graviditeten er rigtig godt og sundt både fysisk og mentalt. - Men at være aktiv og dyrke regelmæssig motion under graviditeten er både gavnligt for dig og dit kommende barn. 

Mange gravide oplever, at de har færre smerter i ryg- og lændeområdet, når de dyrker regelmæssig motion. Samtidig får de reduceret unødig vægtøgning og væskeophobning i kroppen. Motion er desuden med til at forebygge udviklingen af forhøjet blodtryk og sukkersyge i graviditeten. 

Faktisk ved vi også, at motion hjælper til en nemmere fødsel! Den fødende er i bedre form og har dermed mere styrke, og når kroppen er ”fit for fight” er risikoen for tilstødende komplikationer under selve fødslen også mindre. 

At få motioneret regelmæssigt gennem sin graviditet er derfor både vigtigt som gravid og betydningsfuldt for det ufødte barn. Regelmæssig motion betyder, at fosteret vænner sig til de sansemotoriske stimuli inde i maven, og dette kommer barnet til gavn senere i forhold til den motoriske udvikling. En anden fordel er, at færre børn er overvægtige ved fødslen. 
 

Man bliver glad i låget   

Sundhedsstyrelsens anbefaler mindst 30 min. fysisk aktivitet for gravide om dagen. Det vil sige, hvor pulsen kommer op. Al fysisk aktivitet derudover fremmer selvfølgelig den sundhedsmæssige tilstand endnu mere.

At motionere er også sundt for hovedet. Vi bliver bare gladere og får mere energi til at klare andre ting. En anden gevinst ved regelmæssig motion er, at det også kan forbedre nattesøvnen, som for mange gravide er afbrudt og urolig. 
 

Start langsomt 

Motionsformer kan f. eks. være cykel- eller gåture, svømning, yoga eller hvad du kan finde af muligheder i området, hvor du bor. Invitér en ven med på en halv eller hel times motion og start langsomt ud, så kroppen ikke overbelastes. Sæt realistiske mål og fokusere på det, som lykkes. Hvis du er aktiv hver dag er det rigtig godt. Men ellers start med et par gange om ugen. 

Er du allerede godt i gang med motionen, skal du endelig blive ved og klappe dig selv på skulderen. Så længe det føles rart og ikke giver smerter, ubehag eller andre problemer, kan du roligt fortsætte. Ellers anbefaler jeg, at du kontakter din jordemoder eller læge for råd og vejledning i den aktuelle situation.
  

Vælg den rigtige motionsform 

Gravide skal helst undgå hold- og kampsport, dvs. former for sport, hvor man kan risikere at blive skubbet, få slag eller falde og lignende. Motionsvalget og intensiteten afhænger selvfølgelig også af den individuelle fysiske form. Og hvor rutineret man er.

Selvom motion kan føles hårdt, skal det stadig være rart og okay for kroppen at motionere, når man er gravid. Mit råd er: LYT ALTID til din krop og tilpas motionen derefter. Brug din jordemoder, læge eller anden ekspert, hvis du er i tvivl om noget!

Anbefalingerne gælder for raske gravide med en normal og ukompliceret graviditet. Hvis graviditeten ikke forløber normalt eller den gravide har en kompliceret sygdomshistorie, er det altid vigtigt at rådføre sig med sin jordemoder eller læge i forhold til, hvad der er det rigtigste at gøre. 
 

Motion med privat jordemoder 

Hvis ikke du er kommet i gang endnu - eller lige mangler den sidste motivation, vil jeg meget gerne hjælpe dig på vej. Jeg tilbyder bl.a. gravidmotion . Det kan f.eks. være gode gå- eller cykelture i den dejlige natur, hvor du sammen med jordemoderen (mig) får dyrket motion og samtidig har mulighed for at få talt om din graviditet, fødsel eller barsel. Råd og vejledning i forhold til netop dig og din graviditet.

Se bl.a. mere på min facebookside: Jordemoder Trine Juul.


Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til mig på 605 605 28 for råd og vejledning, bestille tid eller blot for at høre mere.

 

Bedste hilsner

Jordemoder, Trine Juul,
 - Din private jordemoder


Se mere: Jordemoder Trine Juul

Læs også: Sydsjællandsk jordemoder bag nyt koncept

 

Trine Juul

Trine Juul – Din private jordemoder på hele Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn.

Trine har arbejdet som jordemoder siden 2010. Både på store fødesteder i hovedstaden og mindre på Sydsjælland. Trine har stor erfaring med rådgivning og behandling i graviditeten, under fødslen og i barselsperioden.  

Trine brænder for at give dig som gravid (og din partner) den tid og omsorg, der er behov for, så I kan føle jer trygge i graviditeten, blive klar til fødslen og får den rette vejledning og hjælp, når du har født.  

Trine har sin jordemoderklinik i centrum af Vordingborg, men tilbyder også at komme på hjemmebesøg.

Se mere om ydelser og muligheder på Trinejuul.dk, samt Facebook: Jordemoder Trine Juul  og Instagram: Trinejuul.dk

Hjemmeside: https://trinejuul.dk/

Nyeste artikler Trine Juul

(C) Min-Barsel.dk | Annoncør: We Digitize