Min Barsel
Barselsregler, graviditetskalender, fødselsberetninger, nyheder, artikler m.m.

Du er her:min barsel»Graviditetskalender uge for uge»Graviditetskalender uge 34

Graviditetskalender uge 34

Barnet reagerer som en nyfødt med åbne øjne mens det er vågent og lukkede øjne mens det sover. Barnet er ved at udvikle immunitet til at bekæmpe milde former for infektion. 

Få masser af hvile. Lån eller køb eventuelt noget beroligende musik eller en god afslapnings cd. De kan fås specielt til gravide. Det gode ved afslapningsøvelser er, at du kan træne kroppen op til at slappe af på kommando. Hvis du bruger afspændingen dagligt, vil du få en øget kropsbevidsthed, der kan gavne dig rigtig meget i den tidlige ve-fase når dagen er kommet hvor dit barn vil til verden. Jo mere afslappet og kontrolleret du er, jo nemmere vil du have at udvide dig og dermed føde dit barn. Mange kvinder benytter sig af dette, og har stor succes med at sætte en afslappende cd på, som de kender, når den store dag er kommet, og veerne sætter ind.

Der findes en meget effektiv åndedrætsøvelse som du med fordel også kan øve dig på dagligt frem til dit barns fødsel. Den kaldes det firkantede åndedræt. Den er lige så effektiv som den er simpel: Den går ud på, at du skal forestille dig at du tegner firkanter i luften. Så skal du tage en langsom indånding mens du tæller til fx 5 (hvis det tager dig 5 sekunder at ånde ind når du er afslappet). Så holder du vejret inde, også mens du tæller til 5 (igen i 5 sekunder). Herefter ånder du ud, mens du tæller til 5, og endelig holder du vejret på en udånding, mens du tæller til 5, og firkanten er sluttet. Imens du laver øvelsen kan du altså forestille dig, at du tegner en firkant med dit åndedræt. Sådan fortsætter du.

Denne øvelse kan du med fordel lave når du har en ve. Den sikrer nemlig at du er koncentreret, og dermed bevarer fatningen, og at du tilfører din krop en god portion ilt med et kontrolleret åndedræt. Et kontrolleret åndedræt er afgørende for din evne til at kunne slappe af og dermed udvide dig, men giver også kroppen energi til at fortsætte. Det er derfor en rigtig god metode.

En ve varer ca. 1 minut, når veen er ovre er smerten ovre, og du skal bruge de smertefri perioder mellem veerne på at slappe fuldstændig af Når veen kommer igen starter du så igen med at lave dine firkanter.

Det er ikke sikkert, at du er 5x4 sekunder om at lave en firkant når du har veer, fordi din vejrtrækning måske er hurtigere, men det kan være at du kan tælle til 3x4 eller 4x4. Lad os sige, at du tæller til 4 skal du lave fire firkanter for hver ve. Begynd allerede i dag, og lav øvelserne dagligt, gerne i fem ti minutter, eller så længe du kan holde dig vågen.

Tvillinger: Den måde dine tvillinger ligger på vi de sandsynligvis stort set forblive i, da de er så pladsbegrænset, at de ikke kan bevæge sig meget rundt. 

Du har sikkert følt nogle plukkeveer i de sidste mange uger, men de kan være forstærket nu. De er normalt smertefri og ikke-rytmiske.

Fødslen vil i størstedelen af tvillingegraviditeter begynde før 37 uger, med 50% af leverancerne mellem 34 og 37 uger.

Graviditetskalender

Cron Job Starts